Matservering i Mokollen Barnehage

Matkultur

I Mokollen mener vi at mat også er kultur og viktig som verdi i barnas liv.

Vi arbeider med sanser og mat-bevisthet: Vi er bevisste på å utfordre barnas sanser for å styrke sensorisk bevisthet hos barna når vi serverer dem.

Fra jord til bord

Temaarbeid for skolestarterne gjennom hele året, hvor barne får opplevelser av hvor maten dyrkes, innhøsting og tilberedning av råvarer som vi lager noe godt av. Temaet avsluttes på et spisested med godt kjøkken før barna slutter.

Mål

Barna får lyst til og våger å utvide smakspekteret sitt og slik legge grunnlag for matbevisthet.

  • Barna venner seg til ulike typer mat/råvarer og smakskombinasjoner slik at disse blir en naturlig del av barnas kosthold.
  • Barna er med og reflekterer over hvordan de ønsker måltidet skal være.
  • Barna er med på å tilberede måltidet.
  • Barna lærer å mestre og bruke spiseredskap.
  • Barna lærer "bordskikk": kan du sende? - Tusen takk.

 

Tegn hos barna

  • Barna deltar i smakeleker, smaker på ulik mat og spiser godt.
  • Barna sender mat til hverandre, sier: kan du sende? - Tusen takk, ler og prater sammen.

 

Barna skal oppleve:

  • Lek med sansene: se, høre, føle, lukte og smake, opplevelser av: liker- liker ikke.
  • Glede og forventning over: Mat, god tid og hygge ved bordet.
  • Glede ved et koselig dekket bord.
  • Sammhørighet rundt felles mat.
  • Å sammarbeide og bruke språket når de skal sende til hverandre.
 
   

 

 

Servering i Mokollen Barnehage

Mat og drikke som inntas i barnehagen utgjør en betydelig del av barns totale kosthold. I løpet av en dag inntar norske barn mellom 40 og 60% av det totale energiinntaket i barnehgen. Hjem og familie har det grunnleggende ansvaret for barns kosthold, men fordi så mange måltider inntas i barnehagen, har barnehagen stor inflytelse på barnas matvaner, kosthold og helse.

Barnehagen er en pedagogisk og helsefremmende institusjon. Barnehagens arbeid med helse, måltider, kosthold og hygiene er nedfelt i barnehageloven, rammeplan for barnehagens innhold og oppgave og forskrift for miljørettet helsevern i barnehager og skoler (Fiskesprell s2) Et ernæringsmessig godt mattilbud i barnehagen er viktig:

* Barn trenger riktig sammensatt kosthold for vekst og utvikling, aktivitet og et godt immunsystem

* Grunnlaget for kostholdet som voksne legges i barneårene.

* Et sunnt og variert kosthold gir optimal næring, noe som er viktig for god helse på kort og lang sikt.

Menyen er variert sammensatt både til formiddag og ettermiddagsmat, ofte varm mat og "seilbåter" d.v.s. små kanapeer med kjøtt, fisk og grønnsaker eller ost og frukt, på ettermiddagen. Barna som vil spise frokost i barnehagen, tar med matpakke hjemmenfra.

Ukemenyen henges opp i garderoben hver uke. Vi tar hensyn til ulike allergier og vegetarkost. En dag i uken får vi middag fra Mosserød Aldershjem. Der har de også stor fokus på sunn mat. Partall: Onsdager, fisk. Oddetall: Torsdager, kjøtt.

Barnas bursdager feries også med noe godt å spise som foreldrene blir enige med barna om, og tar med hjemmefra. Da er det fest på gruppa barnet tillhører.

 

 

Personalet skal:

  • La barnet få tid til å prøve å smake, og overlate ansvar ut fra modenhet og evner. Vi leter etter løsninger sammen barne dersom det er uenighet.
  • Oppfordre barna til å smake, spise grønnsaker og litt skorpe for frukten serveres.
  • Anerkjenne barnas humor og glede ved måltidet, stoppe sin egen tanke og la det barna føler komme i fokus.
 

 

Matserveringen i barnehagen koster idag: kr. 380,- pr. mnd. i full plass.