Barnehagedagen-11.03.2025. "La leken leve"

Leken er det som best beskriver den norske barnehagens egenart. Det å gå i barnehage er ensbetydende med å leke og være sammen med andre barn. Det ligger til barnehagens samfunns mandat å anerkjenne barndommens egenverdi og ivareta barnas behov for lek (barnehageloven § 1). I rammeplanen for barnehager (s. 20) står det: Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Dette innebærer en forståelse av at leken skal ha en sentral posisjon i alle barnehager, og at lek er noe verdifullt i seg selv, og ikke et middel for noe annet.

Barn har rett til lek

Dette er den samme leken som barnekonvensjonen (artikkel 31) beskytter: Den leken barna selv opplever som lystbetont og frivillig

Barns lek er enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv; den finner sted når og hvor mulighetene oppstår.
For barn er det å legge til rette for, rydde plass til, oppmuntre til og delta i lek, det viktigste personalet i barnehagen kan beskjeftige seg med. Og skulle du være usikker på hva som er lek, spør barna: Det er barna som vet om de faktisk leker.
I dag har leken for alvor hatt plass i Mokollen barnehage. Det betyr ikke at den ikke pleier å ha det til vanlig, men i dag har de voksne også vært med uten avbrudd, og bare leken har hatt fokus. Ikke praktiske gjøremål på formiddagen 😉
Lek med dyr, Hakkebakkeskogen, gjemsel, Dinosaurer, Oppdrag med detektivene på Ruffen som endte med at styreren ble lagt i jern har fylt dagen. Og både store og små har kost seg masse. Styreren slapp også fri, for i leken er alt mulig og som et av barna sa: "Det går greit hvis du sier unnskyld."