Et rikt og godt språkmiljø for alle barn, omfatter både fysiske, estetiske og verbale uttrykk. Utviklingen av den språklige kompetansen legges i småbarnsalderen, med kroppspråk og lek med lyder. God språkutvikling er avgjørende for lek, læring og sosiale relasjoner i barnehagealder, men også senere for lesing, skriving og læring i skolealder.
Det er derfor viktig for oss i Mokollen å utvikle og anvende et godt norsk språk til å uttrykke undring, tanker, følelser og opplevelser i gjensidig samhandling med andre barn og voksne. Språkstimulering er et av barnehagens viktigste oppgaver både for barn med norsk som førstespråk og flerspråklige barn.
Vi skal bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen, og mål og aktiviteter i barnehagen skal tilpasses barnas språknivå. Vi støtter flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål, samtidig som vi aktivt fremmer og utvikler barnas norskkompetanse.
Å lære seg språk handler for alle barn, om å både tilegne seg ord og grammatikk, og om hvordan språket brukes i ulike sammenhenger.
Vi er opptatt av at bøker og spill skal være lett tilgjengelig for barna, og at bøkene skal være fengende og oppdaterte. Vi har et eget språkrom med eventyrkofferter med konkreter, et bibliotek hvor bøkene er sortert etter temaer og som barna selv kan finne bøker og har månedlige fellessamlinger med fokus på drama eller eventyr. Vi bruker også Polylino, en flersprålig, digital boktjenste, som også foreldre med flerspråklige barn får tilgang til.